13 december 2018
Hoe vertalen we circulair werken naar het ontwerp en de inrichting van ons kantoorgebouw en onze werkomgeving? Kamp C-directeur Peter-Paul van den Berg legt uit hoe bedrijven circulair werken in de praktijk kunnen brengen.
Lange, smalle gangen met aan weerszijden kleine kantoortjes: naast woonhuizen en appartementcomplexen is het traditionele kantoor een van de meest voorkomende gebouwsoorten. Dat aanpassen aan onze nieuwe manier van werken is duur en vraagt veel tijd.
Het Nieuwe Werken
Heel wat bedrijven die hun kantooromgeving vandaag onder handen nemen, halen hun inspiratie bij ‘Het Nieuwe Werken’ of circulair werken, een Nederlands concept dat de laatste jaren ook in de Belgische managementwereld ingeburgerd raakt. Circulair werken is tijd- en plaatsonafhankelijk: je kiest zelf waar je werkt, wanneer je werkt, met wie je werkt en hoe je werkt. Daarom krijgt niemand nog een eigen plaats, maar wordt het kantoorgebouw verdeeld in werk- en loungeplekken, vergaderruimtes en bedrijfsrestaurants.
Peter-Paul van den Berg: “In een open en dynamische werkomgeving zijn er werkplekken waar je je goed kunt concentreren, plekken waar je goed kunt samenwerken en loungeplekken waar je met elkaar kunt overleggen of waar je kunt ontspannen. Je kiest dus een plaats op basis van je activiteiten.”
Waterschapshuis
Ook bij Waterschap Zuiderzeeland besloten ze het roer om te gooien. De Nederlandse overheidsinstantie werd geïnspireerd door technische tekeningen en doorsneden van oude waterpompen. Die wilden ze in hun gerenoveerde kantoorgebouw in Lelystad een nieuwe plek geven. Maar de renovaties gingen veel verder dan dat: het gebouw is energieneutraal, bezoekers worden verwelkomd in een groene inkomhal, werknemers kiezen elke ochtend een andere plek en in het werkcafé staat een koffiemachine op een van de oude waterpompen.
“Medewerkers en bezoekers ervaren zo dat ze bij het waterschap zijn. Ook de levensgrote foto’s en technische tekeningen die ons gebouw decoreren laten ons werkgebied zien en nodigen uit tot gesprekken”, legt Erik van der Linden uit, projectmanager bij Het Waterschapshuis.
Werkplek als dienst
Toch gaat circulair werken volgens Peter-Paul van den Berg veel verder dan dat. Hij ziet in de toekomst medewerkers van verschillende bedrijven met elkaar samenwerken in een open en dynamische werkomgeving. “Ze krijgen daarbij ondersteuning van tal van (hightech)faciliteiten en organisatievormen waardoor ze zichzelf blijven ontwikkelen en optimaal samen kunnen presteren.”
Elk bedrijf betaalt per werkplek een vast bedrag per maand of jaar, in plaats van een kantoorgebouw te huren. De werkomgeving is een dienst. “Idealiter kan je gebruikmaken van geavanceerde gebouwbeheersystemen die de hoogte van je bureau bepalen of de hoeveelheid licht aanpassen. Zo wordt elke willekeurige werkplek een beetje je ‘eigen’ werkplek.”
Ruimer blikveld
Samenwerken met mensen van andere bedrijven kan volgens Peter-Paul van den Berg je blikveld alleen maar verruimen. “Ik geloof in de kracht van samenwerken buiten en tussen organisaties en wil dat op Kamp C ook gaan demonstreren.”
Op het circulaire bedrijventerrein ’t Centrum zal Kamp C daarom niet alleen te werk gaan als leverancier, maar ook als afnemer van circulair werken. In het bedrijfsgebouw wil Kamp C werkplekken als dienst aanbieden zodat werknemers van verschillende bedrijven tussen en met elkaar kunnen werken. De gebouwbeheersystemen of zelfs de balie kunnen dan weer een dienst zijn die Kamp C bij een ander bedrijf afneemt.
Met ’t Centrum maakt Kamp C de circulaire businessmodellen in een bouwproject concreet. Het project kadert in een subsidietraject mede mogelijk gemaakt door de OVAM. Kamp C ontvangt hiervoor een subsidie van 183.087,04 euro, de helft van het totale budget.